Smart contracts: wat eist de bestuursrechter?

Smart contracts: wat eist de bestuursrechter?

Over de toepassing van algemene beginselen van behoorlijk bestuur bij smart contracts heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State in 2017 een belangrijke uitspraak gedaan en daarin eisen geformuleerd waaraan een geautomatiseerd besluitvormingsproces moet voldoen. De Afdeling geeft aan dat de in een smart contract gemaakte keuzes, gebruikte gegevens en aannames volledig, tijdig, uit eigener beweging én op passende wijze openbaar moeten worden gemaakt. (meer…)

Een waarschuwing: wel of geen besluit?

Een waarschuwing: wel of geen besluit?

Een waarschuwing is alleen een besluit, als die is gebaseerd op een wettelijk voorschrift én een voorwaarde is om bij een volgende overtreding een bestuurlijke sanctie of maatregel te kunnen opleggen. Wordt tegen zo’n waarschuwing geen bezwaar gemaakt of beroep ingesteld, dan krijgt die waarschuwing formele rechtskracht. Voor andere waarschuwingen geldt dat niet. Informele waarschuwingen of waarschuwingen op grond van beleidsregels zijn geen besluiten. Daartegen staat in beginsel géén bezwaar en beroep op de bestuursrechter open.

Dit is de kern van de conclusie van staatsraad advocaat-generaal Widdershoven over het karakter van de bestuurlijke waarschuwing, die op 24 januari 2018 is verschenen. In dit blog worden zijn belangrijkste bevindingen beschreven. (meer…)

Bestuursrecht in 2018: vooruitblik wet- en regelgeving

Bestuursrecht in 2018: vooruitblik wet- en regelgeving

Het nieuwe jaar is van start gegaan en dit brengt veranderingen met zich mee in wet- en regelgeving. In het kort bespreek ik een aantal wijzigingen per 1 januari 2018. Daarnaast bespreek ik een aantal wetsvoorstellen die in behandeling zijn, voor zover deze van belang zijn voor de bestuursrechtelijke praktijk. Als laatste ga ik kort in op aangekondigde wetten, regelgeving en projecten in het Regeerakkoord die mogelijk in 2018 in consultatie worden gebracht of worden ingediend. (meer…)

Bestuursrecht in 2018: wat staat ons te wachten?

Bestuursrecht in 2018: wat staat ons te wachten?

In dit bericht kijken wij graag vooruit naar het voorliggende bestuursrechtelijk jaar en bezien we welke ontwikkelingen wij in het bestuursrecht in 2018 verwachten. Dat doen wij door een aantal trends en rode draden aan te wijzen die van belang zijn of gaan worden voor de uitvoerings- en procespraktijk.

Onze verwachtingen voor het komend bestuursrechtelijk jaar laten zich samenvatten in de volgende vier tendensen: (i) toenemende aandacht voor de belangen en mogelijkheden van de burger, (ii) digitalisering, (iii) indringender toetsing door de bestuursrechter en (iv) verdere ‘Unierechtelijke’ inkleuring van algemene beginselen van behoorlijk bestuur. (meer…)

Conclusie over de toetsing van algemeen verbindende voorschriften beschikbaar

Conclusie over de toetsing van algemeen verbindende voorschriften beschikbaar

Op 22 december 2017 heeft Staatsraad Advocaat-Generaal mr. R.J.G.M. Widdershoven zijn conclusie uitgebracht over de intensiteit waarmee de bestuursrechter algemeen verbindende voorschriften dient te toetsen aan hoger recht en welke omstandigheden daarbij een rol spelen. In zijn conclusie komt Widdershoven tot de slotsom dat bestuursrechters een algemeen verbindend voorschrift exceptief moeten toetsen aan zowel materiële als formele algemene rechtsbeginselen. Zij moeten dat voorschrift vervolgens buiten toepassing laten of onverbindend verklaren als dat voorschrift in strijd is met een algemeen rechtsbeginsel.

In dit blog staan we stil bij de belangrijkste bevindingen van de Staatsraad Advocaat-Generaal. Zij zijn van belang voor zowel de regelgever als voor de uitvoerings- en procespraktijk. (meer…)

Pagina 1 van 3123