Awb


Aanpak van problemen en experimenten via de autonome verordenende bevoegdheid van de gemeente

Aanpak van problemen en experimenten via de autonome verordenende bevoegdheid van de gemeente

Dit is een verslag van een tijdens Inzicht in bestuursrecht 2018 gegeven workshop.

Bierfietsen, vuurwerk, taxironselaars, deelfietsen, roken op straat: steeds vaker wordt naar de gemeente gekeken voor een aanpak van deze onderwerpen. Soms in de vorm van een experiment, soms voor een langere periode. Wanneer kan een gemeente daarvoor haar autonome verordenende bevoegdheid inzetten?

Dat was een van de vragen die aan de orde kwam op 22 november 2018, tijdens het jaarlijkse congres ‘Inzicht in bestuursrecht’ van Pels Rijcken. Jannetje Bootsma, Marleen Botman, Georges Dictus en Jules de Kort hebben tijdens dit evenement een workshop gegeven over de aandachtspunten en grenzen van de omvang van de autonome verordenende bevoegdheid, waarbij ook de Dienstenrichtlijn, aandachtspunten bij de verdeling van schaarse rechten en ruimte voor experimenten aan bod kwamen. Aan de hand van een stappenplan worden in dit blog de relevante vragen op een rij gezet. (meer…)

CRvB: Onderzoek van Bureau HHM en KPMG naar normtijden Wmo is deugdelijk

CRvB: Onderzoek van Bureau HHM en KPMG naar normtijden Wmo is deugdelijk

De Centrale Raad van Beroep (CRvB) heeft op 10 december 2018 vier belangrijke uitspraken gedaan die betrekking hebben op normtijden voor huishoudelijke ondersteuning onder de Wmo 2015. Volgens de CRvB is het onderzoek dat KPMG Plexus en Bureau HHM (KPMG) in opdracht van de gemeente Utrecht hebben uitgevoerd deugdelijk. Het onderzoek voldoet volgens de CRvB aan de eisen die daaraan in de rechtspraak zijn gesteld. De resultaten van dit onderzoek kunnen door gemeenten met andere beleidsuitgangspunten evenwel niet één op één worden overgenomen. (meer…)

Afgeleid belang: vijf vuistregels voor de rechtspraktijk

Afgeleid belang: vijf vuistregels voor de rechtspraktijk

Kan een aanbieder van zorg opkomen tegen het besluit van een gemeentebestuur waarin een cliënt van die aanbieder verboden is om zijn persoonsgebonden budget te besteden bij de aanbieder?

Kan een verzekeringsmaatschappij – die garant staat voor betaling van een arbeidsongeschiktheidsuitkering – opkomen tegen een besluit waarbij aan iemand een arbeidsongeschiktheidsuitkering is toegekend, als deze uitkering op de verzekeraar als garantsteller wordt verhaald?

Aanbieder en verzekeraar zijn niet de geadresseerden van de besluiten en zijn als zodanig niet rechtstreeks (maar via een overeenkomst) in hun belang getroffen. Kunnen zij dan niet bij de bestuursrechter terecht, omdat zij slechts een afgeleid belang hebben? De raadsheer advocaat-generaal Widdershoven vindt dat deze derden toch bij de bestuursrechter terecht moeten kunnen. (meer…)

Verdergaande digitalisering van het bestuursrecht met de Wet elektronische publicatie algemene bekendmakingen en mededelingen

Verdergaande digitalisering van het bestuursrecht met de Wet elektronische publicatie algemene bekendmakingen en mededelingen

Op 26 juni 2018 is een voorontwerp voor de Wet elektronische publicatie algemene bekendmakingen en mededelingen in consultatie gegaan. Het conceptwetsvoorstel heeft tot doel om (ontwerp)besluiten van bestuursorganen beter (digitaal) toegankelijk te maken voor burgers en bedrijven. De belangrijkste wijziging voor bestuursorganen is dat zij als gevolg van het voorstel worden verplicht tot elektronische bekendmaking van besluiten, waar dit tot nog toe een keuze is. (meer…)

Digitalisering en de overheid: een ongevraagd advies van de Raad van State

Digitalisering en de overheid: een ongevraagd advies van de Raad van State

De razendsnelle ontwikkeling van nieuwe technologieën leidt tot ingrijpende maatschappelijke veranderingen en beïnvloedt de wijze waarop de overheid functioneert. Tegen de achtergrond van deze constatering verscheen onlangs het ‘Ongevraagd advies over de effecten van digitalisering voor de rechtsstatelijke verhoudingen’ van de Afdeling advisering van de Raad van State. Daarin gaat de Afdeling advisering in op de gevolgen van digitalisering voor een drietal overheidstaken: 1. besluitvorming; 2. digitale dienstverlening aan de burger, en 3. wetgeving.

In dit blogbericht vatten wij het advies van de Afdeling advisering samen en voorzien het van kort commentaar. (meer…)