(Ook) namen van toezichthouders en inspecteurs niet openbaar

(Ook) namen van toezichthouders en inspecteurs niet openbaar

De namen van toezichthouders en inspecteurs die inspecties hebben afgelegd op grond van het Besluit risico’s zware ongevallen hoeven niet openbaar te worden gemaakt. Dat volgt uit twee uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van 4 april 2018. De Afdeling sluit voor dat oordeel aan bij haar uitspraak van 31 januari 2018, waarin zij heeft gepreciseerd dat de namen van medewerkers van bestuursorganen in beginsel niet voor openbaarmaking in aanmerking komen. De eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer (artikel 10, tweede lid, onder e, Wet openbaarheid van bestuur; Wob) staat daaraan in de weg.

In deze blog licht ik de uitspraken van de Afdeling over toezichthouders en inspecteurs toe. (meer…)

Persoonsgegevens in besluitenlijsten: over de spanning tussen transparantie en privacy

Persoonsgegevens in besluitenlijsten: over de spanning tussen transparantie en privacy

De verhouding tussen de (geheimhoudings)bepalingen in de Gemeentewet en de Wob blijft voor spraakmakende rechtspraak zorgen. Op 28 februari 2018 heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State een uitspraak gedaan over de openbaarmaking van persoonsgegevens die zijn vervat in (op grond van artikel 60, derde lid, van de Gemeentewet) openbaar te maken besluitenlijsten van vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders. Deze uitspraak is van belang voor de rechtspraktijk. Besluitenlijsten zullen niet zelden persoonsgegevens bevatten: ze zien immers op beslissingen naar aanleiding van verzoeken, aanvragen en bezwaarschriften van burgers. Hoe moet met dergelijke persoonsgegevens worden omgegaan in het licht van deze uitspraak én in het licht van de richtsnoeren van de Autoriteit Persoonsgegevens over actieve openbaarmaking van persoonsgegevens? Heeft de burger er recht op dat zijn persoonsgegevens uit de besluitenlijsten worden verwijderd, voorafgaand aan openbaarmaking? Over deze vragen gaat dit blogbericht. (meer…)

Openbaar maken van namen en persoonlijke beleidsopvattingen; de Afdeling verheldert haar rechtspraak

Openbaar maken van namen en persoonlijke beleidsopvattingen; de Afdeling verheldert haar rechtspraak

Op 31 januari 2018 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak twee uitspraken gedaan die relevant zijn voor de toepassing van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De Afdeling preciseert zowel haar rechtspraak over de openbaarmaking van namen van medewerkers van bestuursorganen als over de openbaarmaking van (feiten verweven met) persoonlijke beleidsopvattingen.

In deze blog bespreek ik de relevante overwegingen uit beide uitspraken. (meer…)

Moeten wetenschappelijke onderzoeksgegevens op grond van de Wob openbaar worden gemaakt?

Moeten wetenschappelijke onderzoeksgegevens op grond van de Wob openbaar worden gemaakt?

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 31 januari 2018 twee belangrijke uitspraken gedaan over de vraag of wetenschappelijke onderzoeksgegevens onder de reikwijdte van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) vallen. In de Wob is bepaald dat kan worden verzocht om informatie over een bestuurlijke aangelegenheid. De Afdeling overweegt dat in deze zaken de onderzoeksgegevens geen bestuurlijke aangelegenheid betreffen. Dit betekent dat de Wob niet van toepassing is. Maar betekenen deze uitspraken ook dat onderzoeksgegevens categorisch worden uitgezonderd van de werking van de Wob? (meer…)

De Wob is ‘EHRM-proof’, tenzij…

De Wob is ‘EHRM-proof’, tenzij…

Dit is een verslag van een workshop tijdens Inzicht in bestuursrecht 2017.

Tijdens het evenement ‘Inzicht in bestuursrecht’ heb ik in een workshop de actualiteiten rondom de Wob besproken. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in een uitspraak van 25 oktober 2017 geoordeeld dat onder zeer bijzondere omstandigheden de Wob moet wijken voor artikel 10 EVRM. De uitspraak volgt op een arrest van de Grote Kamer van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens van 8 november 2016 (Magyar Helsinki Bizottság tegen Hongarije). Omdat dit veruit de meest relevante ontwikkeling in de Wob-praktijk is geweest, ga ik hier nader op in. Wat heeft het EHRM in het Magyar-arrest bepaald en wat zijn de gevolgen hiervan voor ‘onze’ Wob? (meer…)

Pagina 1 van 212