Openbaarheid van bestuur


Sms- en WhatsApp-berichten vallen onder de Wob: hoe nu verder?

Sms- en WhatsApp-berichten vallen onder de Wob: hoe nu verder?

Op 20 maart 2019 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak uitspraak gedaan over de vraag of de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) van toepassing is op sms- en WhatsApp-berichten. De uitspraak is helder: op sms- en WhatsApp-berichten over een bestuurlijke aangelegenheid is de Wob van toepassing, ongeacht of deze berichten op de zakelijke of privé telefoon van een bestuurder of ambtenaar staan. Of dit nu tot meer openbaarheid leidt, is maar de vraag.

De Afdeling signaleert al dat de uitspraak niet betekent dat er geen vertrouwelijke berichten meer per sms of WhatsApp kunnen worden verstuurd. Vaak zal sprake zal zijn van persoonlijke beleidsopvattingen bestemd voor intern beraad die op grond van artikel 11 Wob niet voor openbaarmaking in aanmerking komen. Ook het goed functioneren van het bestuur kan in de weg staan aan openbaarmaking van de berichten (artikel 10, tweede lid, onder g, Wob), evenals andere uitzonderingsgronden van artikel 10 Wob. Hoe dan ook, met de uitspraak staat vast dat in voorkomende gevallen sms- en WhatsApp berichten (lees: chatberichten) in de besluitvorming over een Wob-verzoek zullen moeten worden betrokken. Dat is – zacht uitgedrukt – gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe moet dit nu verder? (meer…)

Actualiteiten Wet openbaarheid van bestuur (Wob)

Actualiteiten Wet openbaarheid van bestuur (Wob)

Dit is een verslag van een tijdens Inzicht in bestuursrecht 2018 gegeven workshop.

Op 22 november 2018 vond het ‘Inzicht in bestuursrecht’ van Pels Rijcken plaats. Frank van Tienen en Arno Geleijnse hebben tijdens dit jaarlijkse congres een workshop verzorgd over de ontwikkelingen die zich het afgelopen jaar op het terrein van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) hebben voorgedaan. (meer…)

Inzicht in Bestuursrecht 2018: Experimenteren

Inzicht in Bestuursrecht 2018: Experimenteren

Dit is een verslag van de openingsbijeenkomst van Inzicht in bestuursrecht 2018.

Op 22 november 2018 vond het jaarlijkse bestuursrechtelijke actualiteitencongres van Pels Rijcken plaats: Inzicht in Bestuursrecht. Dit jaar met als thema “experimenteren”. In haar openingsspeech gaf Elisabeth Pietermaat, voorzitter van de sectie Bestuursrecht van Pels Rijcken, een korte inleiding op dit actuele en veelomvattende onderwerp. Overheden voeren experimenten in of overwegen dit te doen. Dat raakt aan een veelheid aan maatschappelijke domeinen, variërend van de rechtspleging tot het drugsbeleid en van democratische vernieuwing tot het sociale domein. Dit leidt tot de nodige  (bestuursrechtelijke) vragen, kansen en uitdagingen. Tijdens een panelgesprek en in de workshops werd ingegaan op deze aspecten. In dit blog wordt kort verslag gedaan van het panelgesprek. (meer…)

Weigeren gemachtigde is nieuw instrument tegen misbruik van recht in Wob-zaken

Weigeren gemachtigde is nieuw instrument tegen misbruik van recht in Wob-zaken

De Afdeling bestuursrechtspraak heeft op 9 mei 2018 een uitspraak gedaan. Daarin is geoordeeld dat het stelstelmatig misbruik maken van het recht op het indienen van verzoeken op basis van de Wob grond kan zijn voor de weigering van een persoon als gemachtigde op basis van artikel 2:2, eerste lid, van de Awb. De uitspraak biedt een nieuw instrument voor bestuursorganen om misbruik van recht op basis van de Wob en aanverwante regelgeving tegen te gaan. In dit blog sta ik bij deze uitspraak stil. (meer…)

(Ook) namen van toezichthouders en inspecteurs niet openbaar

(Ook) namen van toezichthouders en inspecteurs niet openbaar

De namen van toezichthouders en inspecteurs die inspecties hebben afgelegd op grond van het Besluit risico’s zware ongevallen hoeven niet openbaar te worden gemaakt. Dat volgt uit twee uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van 4 april 2018. De Afdeling sluit voor dat oordeel aan bij haar uitspraak van 31 januari 2018, waarin zij heeft gepreciseerd dat de namen van medewerkers van bestuursorganen in beginsel niet voor openbaarmaking in aanmerking komen. De eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer (artikel 10, tweede lid, onder e, Wet openbaarheid van bestuur; Wob) staat daaraan in de weg.

In deze blog licht ik de uitspraken van de Afdeling over toezichthouders en inspecteurs toe. (meer…)