Sluiting 13b Opiumwet: kijk verder dan het ‘lijntje’ lang is!

Sluiting 13b Opiumwet: kijk verder dan het ‘lijntje’ lang is!

In de strijd tegen ondermijnende, drugsgerelateerde criminaliteit wordt door burgemeesters regelmatig gebruik gemaakt van de bevoegdheid een woning of bedrijfsruimte tijdelijk te sluiten. Deze bevoegdheid – die is neergelegd in artikel 13b, eerste lid, van de Opiumwet – kan worden ingezet als drugs in een pand aanwezig zijn voor verkoop, aflevering of verstrekking. Op 4 juli 2018 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een uitspraak gedaan waarin de vraag centraal stond of de burgemeester – gelet op alle omstandigheden van het geval – tot sluiting van een pand heeft kunnen overgaan. (meer…)

Wijzing van de Wet Bibob in de strijd tegen ondermijnende criminaliteit

Wijzing van de Wet Bibob in de strijd tegen ondermijnende criminaliteit

In de aanpak van ondermijnende criminaliteit is de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) een belangrijk instrument. Om de Wet Bibob nog effectiever te maken heeft het kabinet een wijziging van die wet voorgesteld. De internetconsultatie is op 6 juni 2018 gesloten. Wat zijn de vier belangrijkste wijzigingen? (meer…)

Raad van State houdt de deur dicht: duidelijke lijn bij toepassing van artikel 13b Opiumwet blijft

Raad van State houdt de deur dicht: duidelijke lijn bij toepassing van artikel 13b Opiumwet blijft

Bij de enkele aanwezigheid van 0,5 gram harddrugs in een pand kan een burgemeester dat pand met toepassing van artikel 13b Opiumwet sluiten. Het is dan aan de bewoner om aannemelijk te maken dat de aangetroffen hoeveelheid bestemd is voor eigen gebruik. Lukt dit de bewoner niet, dan mag de burgemeester de woning sluiten; lukt dit de bewoner wel, dan is het aan de burgemeester om het tegendeel te bewijzen. Dit heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State uitgemaakt in haar uitspraak van 14 maart 2018. Met die uitspraak maakt de Afdeling een einde aan onzekerheid die – door een eerdere uitspraak van de rechtbank Zeeland-West-Brabant – in de praktijk van gemeenten over toepassing van artikel 13b Opiumwet was ontstaan. De uitspraak laat zien dat de Afdeling die onduidelijkheid met klem heeft willen wegnemen. (meer…)

Openbare orde en veiligheid: actuele inzichten om verwevenheid van onder- en bovenwereld tegen te gaan

Openbare orde en veiligheid: actuele inzichten om verwevenheid van onder- en bovenwereld tegen te gaan

Dit is een verslag van een workshop tijdens Inzicht in bestuursrecht 2017.

De aanpak van ondermijning is niet langer beperkt tot branches – coffeeshops, seksinrichtingen en horeca – waar als eerste aan wordt gedacht als risicovol voor ondermijning. De aanpak richt zich ook op criminele activiteiten die vanuit bedrijfsruimtes of woningen worden ontplooid, op gebieden die in het bijzonder gevoelig zijn voor ondermijning en op vergunningvrije bedrijfsactiviteiten. (meer…)

Strafrecht of bestuursrecht? Beide!

Strafrecht of bestuursrecht? Beide!

Is het maken van een keuze tussen bestuursrechtelijke en strafrechtelijke rechtshandhaving en sanctionering altijd nodig? Of leidt het debat daarover eigenlijk af van de vraag hoe een adequaat stelsel van rechtshavings- en sanctioneringsmogelijkheden kan worden bewerkstelligd?

Het debat over de keuze tussen bestuurlijke en strafrechtelijke rechtshandhaving en sanctionering is met name aangezwengeld door de Afdeling advisering van de Raad van State met haar advies van 13 juli 2015 inzake sanctiestelsels. Sinds een kabinetsnotitie uit 2008 geldt dat de open of besloten context uitgangspunt is voor de keuze tussen bestuurs- of strafrecht. Het strafrecht moet worden ingezet indien sprake is van een open context: algemene rechtsregels die voor iedereen en altijd gelden. De besloten context kenmerkt zich door een met de uitvoering van de wetgeving belast gespecialiseerd bestuursorgaan en een afgebakende doelgroep en leent zich voor afdoening door het bestuursrecht. Door anderen wordt ervoor gepleit dat de ernst van de gedraging bepalend moet zijn voor de keuze tussen bestuursrecht en strafrecht. Maar wat hebben we nu eigenlijk aan dergelijke criteria voor het maken van een keuze tussen bestuursrechtelijke en strafrechtelijke sanctionering?
(meer…)