Openbare orde & ondermijning


Ondermijningsvergunning kan, motivering is wel een aandachtspunt

Ondermijningsvergunning kan, motivering is wel een aandachtspunt

In de uitspraak van 3 maart 2021 oordeelt de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State voor het eerst over de inzet van de zogenoemde ‘ondermijningsvergunning’. Veel gemeenten zetten deze bevoegdheid op dit moment in om verstoring van de openbare orde of nadelige beïnvloeding van de leefbaarheid tegen te gaan, als die wordt veroorzaakt door een onveilig en malafide ondernemersklimaat vanuit een gebouw, een branche of in een gebied. Uit de uitspraak van de Afdeling volgt dat een ondermijningsvergunning kan worden ingevoerd, maar dat daarvoor wel een overtuigende motivering is vereist. Dit blog gaat in op aandachtspunten voor die motivering. (meer…)

De eerste ervaringen met de verruimde sluitingsbevoegdheid van artikel 13b Opiumwet

De eerste ervaringen met de verruimde sluitingsbevoegdheid van artikel 13b Opiumwet

Sinds januari 2019 kunnen burgemeesters woningen en andere panden sluiten wanneer daarin voorwerpen of stoffen worden aangetroffen die bestemd zijn voor de productie van drugs. Inmiddels zijn de eerste uitspraken verschenen over deze verruimde sluitingsbevoegdheid van artikel 13b van de Opiumwet. Wat kunnen we daaruit opmaken voor de praktijk? (meer…)

Verdere uitbreiding Wet Bibob aangekondigd

Verdere uitbreiding Wet Bibob aangekondigd

In een kamerbrief van 3 juli 2019 kondigen de ministers van Justitie en Veiligheid en van Rechtsbescherming opnieuw een aantal wijzigingen van de Wet Bibob aan. Deze wijzigingen zijn erop gericht om de informatiepositie van het bestuursorgaan te verbeteren om daarmee het eigen onderzoek te versterken en daarbij meer risicogericht te werk te kunnen gaan. De ministers streven ernaar om het wetsvoorstel nog dit jaar in consultatie te brengen. De belangrijkste wijzigingen die zijn aangekondigd zet ik in dit blog op een rij. (meer…)

Strafrecht of bestuursrecht? Beide! – Deel II: Het Europese ne bis in idem-beginsel

Strafrecht of bestuursrecht? Beide! – Deel II: Het Europese ne bis in idem-beginsel

Uit de meest recente rechtspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie over het ne bis in idem-beginsel (de zaken Menci, Garlsson en Di Puma) volgt dat onder voorwaarden strafrechtelijk én bestuursrechtelijk kan worden opgetreden tegen dezelfde verboden gedraging. In dit blog wordt ingegaan op de relevantie van deze Europese jurisprudentie voor de Nederlandse rechtspraktijk. (meer…)

Gemeente mag kosten opruimen drugsafval niet verhalen op eigenaren weiland

Gemeente mag kosten opruimen drugsafval niet verhalen op eigenaren weiland

Sinds 2014 neemt het aantal dumpingen van drugsafval in Nederland gestaag toe. Dit is het gevolg van een stijgende productie van het aantal synthetische drugs in combinatie met het verbod op bepaalde grondstoffen. Een groot gedeelte van de geproduceerde drugs gaat naar het buitenland, maar het afval blijft hier en wordt illegaal achtergelaten. Met alle gevolgen van dien. Voor het riool, de bodem en de natuur in de directe omgeving. In september 2016 was een weiland in het buitengebied van Nuenen aan de beurt. Dat de gemeente de kosten van het opruimen van dit afval niet mocht verhalen op de eigenaren van dit weiland, bepaalde de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) in haar uitspraak van 27 februari 2019. Lees meer…