Subsidies/geld


De hulphond: Wmo 2015, Jeugdwet of Zorgverzekeringswet?

De hulphond: Wmo 2015, Jeugdwet of Zorgverzekeringswet?

De hervorming van de zorg is geregeld in vier wetten: de Wmo 2015, Jeugdwet, Zorgverzekeringswet en Wet langdurige zorg. Hoe wordt bepaald welke ondersteuning of zorg onder welke wet valt? In principe bepaalt de aard van de hulpvraag welke wet van toepassing is. De Wmo 2015 en de Jeugdwet zijn van toepassing als sprake is van behoefte aan ondersteuning bij het wegnemen van beperkingen in de zelfredzaamheid en participatie of opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen. De Zorgverzekeringswet ziet op geneeskundige zorg. Soms is sprake van een hulpvraag die zowel ziet op ondersteuning als op geneeskundige zorg. In die gevallen kan discussie ontstaan over de afbakening van de verschillende wetten. Een dergelijke discussie bestaat ook over het vergoeden van de kosten voor een PTSS-, epilepsie- of autismehulphond. (meer…)

Artikel 4:72 lid 5 Awb biedt rechtstreekse wettelijke grondslag voor verplichte vergoeding egalisatiereserve

Artikel 4:72 lid 5 Awb biedt rechtstreekse wettelijke grondslag voor verplichte vergoeding egalisatiereserve

Als sprake is van een per boekjaar verstrekte subsidie en titel 4.2.8 Awb daarop van toepassing is verklaard, vloeit de verplichting van een subsidieontvanger tot betaling van een vergoeding aan de subsidieverstrekker in verband met een opgebouwde egalisatiereserve rechtstreeks voort uit artikel 4:72 lid 5 Awb. Een afzonderlijk wettelijk voorschrift als bedoeld in artikel 4:41 lid 1 Awb is dan niet vereist. Dat is de kern van de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van 8 mei 2019 in een geschil tussen Stichting Zorgbelang Gelderland en het college van gedeputeerde staten van de provincie Gelderland. Met dit oordeel geeft de Afdeling antwoord op de vraag of bij – onder meer de – beëindiging van de subsidierelatie (en voorts in de in artikel 4:41 lid 2 onder c en e Awb genoemde gevallen) een op een wettelijk voorschrift gebaseerde vergoedingsplicht bestaat bij toepassing van een egalisatiereserve. Voordat de casus en (de betekenis van) het oordeel van de Afdeling aan bod komen, bespreken wij eerst kort wat een egalisatiereserve is. (meer…)

Subsidieverstrekking met de verlengde arm: let op de formele vereisten!

Subsidieverstrekking met de verlengde arm: let op de formele vereisten!

Om uiteenlopende redenen kiezen veel overheden er voor om de verstrekking van subsidies onder te brengen in speciaal daartoe opgerichte fondsen. Verstrekking van financiële middelen uit deze fondsen vindt dan plaats door besturen van privaatrechtelijke rechtspersonen.

Ook bij op afstand geplaatste subsidieverstrekkingen kunnen de regels uit de subsidietitel van de Algemene wet bestuursrecht en de regels over de toedeling en het verleggen van publiekrechtelijke bevoegdheden van toepassing zijn. Dat vraagt bijzondere aandacht voor – onder meer – de wettelijke grondslag van de subsidieverstrekking. De Afdelingsuitspraak van 13 februari 2019 gaat uitvoerig in op de problemen die zich op dit vlak kunnen voordoen, hoe deze kunnen worden voorkomen en wat – in voorkomende gevallen – reparatiemogelijkheden zijn. (meer…)

Financiering van onderzoek en innovaties; staatssteun- en subsidierechtelijke aandachtspunten

Financiering van onderzoek en innovaties; staatssteun- en subsidierechtelijke aandachtspunten

Dit is een verslag van een tijdens Inzicht in bestuursrecht 2018 gegeven workshop.

Dit jaar was het overkoepelende thema van het jaarlijkse congres ‘Inzicht in bestuursrecht’ ‘experimenteren’. Tijdens de workshop Financiering van onderzoek en innovaties bespraken Allard Knook en Jasper Kennis dit thema vanuit het staatsteun- en subsidierecht.

Overheden en onderzoekinstellingen zoeken steeds vaker de samenwerking op om onderzoek en innovatie mogelijk te maken. Meer in het bijzonder werd daarom in de workshop ingegaan op de subsidie- en staatssteunrechtelijke aandachtspunten bij fondsen en bij triple helix-samenwerking, oftewel bij samenwerking tussen overheden, onderzoeksinstellingen en het bedrijfsleven. (meer…)

CRvB: Onderzoek van Bureau HHM en KPMG naar normtijden Wmo is deugdelijk

CRvB: Onderzoek van Bureau HHM en KPMG naar normtijden Wmo is deugdelijk

De Centrale Raad van Beroep (CRvB) heeft op 10 december 2018 vier belangrijke uitspraken gedaan die betrekking hebben op normtijden voor huishoudelijke ondersteuning onder de Wmo 2015. Volgens de CRvB is het onderzoek dat KPMG Plexus en Bureau HHM (KPMG) in opdracht van de gemeente Utrecht hebben uitgevoerd deugdelijk. Het onderzoek voldoet volgens de CRvB aan de eisen die daaraan in de rechtspraak zijn gesteld. De resultaten van dit onderzoek kunnen door gemeenten met andere beleidsuitgangspunten evenwel niet één op één worden overgenomen. (meer…)