De verplichting tot horen vóór het invorderen van dwangsommen nader bezien

De verplichting tot horen vóór het invorderen van dwangsommen nader bezien

In een recente uitspraak van 21 november 2018 heeft de Afdeling haar eerdere rechtspraak met betrekking tot de zienswijzeplicht bij het voornemen tot invordering verfijnd.

Op 12 september 2018 deed de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een voor de bestuursrechtelijke handhavingspraktijk belangrijke uitspraak. Kort gezegd oordeelde de Afdeling dat bestuursorganen verplicht zijn gelegenheid te bieden om een zienswijze op het voornemen te geven  voorafgaand aan het nemen van een invorderingsbesluit. Een verzuim op dat punt leidde in de 12 september 2018 gewezen uitspraak tot vernietiging van het invorderingsbesluit vanwege een zorgvuldigheidsgebrek. De nieuwe uitspraak van 21 november 2018 werpt een ander licht op de verweermogelijkheden voor een bestuursorgaan in een beroepsprocedure tegen een invorderingsbesluit. (meer…)

Actualiteiten toezicht in de digitale samenleving

Actualiteiten toezicht in de digitale samenleving

Dit is een verslag van een tijdens Inzicht in bestuursrecht 2018 gegeven workshop.

Verschillende technologische ontwikkelingen hebben een invloed op toezicht en handhaving. Zo kan big data worden gebruikt voor het opsporen van fraude of het analyseren van ongebruikelijke transactiepatronen. Een ander voorbeeld is de opkomst van blockchain, die leidt tot kansen, maar ook tot de behoefte aan regulering. Het is dan ook niet verrassend dat meerdere toezichthouders inmiddels gespecialiseerde teams hebben gevormd die zich bezig houden met de verzameling van data en nieuwe technologieën.

Tijdens het jaarlijkse congres ‘Inzicht in bestuursrecht’ hebben Arnoud Boorsma en Carola de Rond stilgestaan bij de vraag wat de betekenis is van de digitalisering voor het uitoefenen van toezicht. In dit blog een overzicht van een aantal ontwikkelingen en actualiteiten op dat vlak. (meer…)

Zorgvuldig invorderen van verbeurde dwangsommen: vraag de overtreder om een zienswijze!

Zorgvuldig invorderen van verbeurde dwangsommen: vraag de overtreder om een zienswijze!

De Afdeling bestuursrechtspraak heeft op 12 september 2018 een voor de handhavingspraktijk belangrijke uitspraak gedaan, die ziet op de zorgvuldigheid waarmee besluiten tot invordering van verbeurde dwangsommen moeten worden voorbereid. Bestuursorganen die willen overgaan tot invordering, moeten vooraf een zienswijze aan de overtreder vragen. Doel daarvan is dat de overtreder in de gelegenheid is om bijzondere omstandigheden aan te voeren die zouden kunnen maken dat (geheel of gedeeltelijk) van invordering moet worden afgezien. (meer…)

De toezichthouder als mystery shopper

De toezichthouder als mystery shopper

Op 31 juli 2018 heeft de wetgever het concept wetsvoorstel Uitvoeringswet CPC-verordening 2017 ter consultatie voorgelegd. Uit het wetsvoorstel volgt onder meer dat in de Wet handhaving consumentenbescherming (Whc) een grondslag wordt neergelegd voor een zogeheten mystery shopping bevoegdheid. De bevoegdheid zal gelden voor de toezichthouders die toezien op de Whc, zoals de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Deze toezichthouders mogen met het oog op het toezicht op de naleving van de Whc onder een fictieve identiteit een koopovereenkomst of overeenkomst tot dienstverlening aangaan voor zover dat voor de vervulling van hun taken redelijkerwijs nodig is. In dit blog ga ik nader in op het consultatievoorstel. Ook sta ik stil bij de vraag of het creëren van een grondslag in de Whc voor het kunnen uitoefenen van deze bevoegdheid noodzakelijk is, en wat een grondslag in de Whc betekent voor het toezicht buiten de Whc om. (meer…)

Bestuurlijke waarschuwing, wanneer een besluit?

Bestuurlijke waarschuwing, wanneer een besluit?

Op 10 juli 2018 heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven een onderdeel van de conclusie van Staatsraad Advocaat-Generaal mr. R.J.G.M. Widdershoven over de bestuurlijke waarschuwing bevestigd: een op beleidsregels gebaseerde waarschuwing die daarnaast geen gevolgen heeft voor eventuele toekomstige vergelijkbare gedragingen is geen besluit.

Eerder heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State reeds een ander onderdeel van de conclusie van de Staatsraad Advocaat-Generaal bevestigd: een op een wettelijk voorschrift gebaseerde waarschuwing die een voorwaarde is voor het kunnen toepassen van een sanctiebevoegdheid bij een toekomstige (vergelijkbare) overtreding, is wél een besluit. (meer…)