Reisgegevens van studenten: persoonsgegevens, zakelijke gegevens of beide?

Reisgegevens van studenten: persoonsgegevens, zakelijke gegevens of beide?

De Centrale Raad heeft bij uitspraak van 5 februari 2018 bepaald dat toezichthouders van DUO reisgegevens van studenten mogen opvragen bij Trans Link System (het bedrijf dat gegevens van OV-chipkaarthouders beheert) om te controleren of de student terecht een beurs voor uitwonenden ontvangt. Hoewel de reisgegevens persoonsgegevens van studenten bevatten, kwalificeren deze gegevens ook als ‘zakelijke gegevens’. Deze gegevens mogen daarom met toepassing van artikel 5:17 Awb worden opgevraagd. Dit betreft een rechtmatige inbreuk op de privacy van de studenten (artikel 8 EVRM). (meer…)

Een inlichtingenvordering of last onder dwangsom aan een buitenlandse (rechts)persoon opleggen? Dat kan!

Een inlichtingenvordering of last onder dwangsom aan een buitenlandse (rechts)persoon opleggen? Dat kan!

Het staat buiten kijf dat nationale toezichthouders bevoegd zijn om op het Nederlandse grondgebied toezicht te houden op de naleving van de wet- en de regelgeving waarvoor zij zijn aangesteld. Over de vraag of nationale toezichthouders ook (onderzoeks)bevoegdheden kunnen aanwenden ten aanzien van partijen die in het buitenland zijn gevestigd, maar wel op de Nederlandse markten actief zijn, bestaat daarentegen veel discussie. Die discussie lijkt nu, gelet op de uitspraak van het  College van Beroep voor het bedrijfsleven van 10 januari 2018, in ieder geval wat betreft de inlichtingenvordering en last onder dwangsom te zijn beslecht. Uitgangspunt is dat een toezichthouder deze bevoegdheden mag toepassen. Het territorialiteitsbeginsel is daarbij niet aan de orde, aangezien geen sprake is van de inzet van bevoegdheden buiten Nederland. (meer…)

Van constateren tot incasseren: actuele ontwikkelingen op het gebied van toezicht en handhaving

Van constateren tot incasseren: actuele ontwikkelingen op het gebied van toezicht en handhaving

Dit is een verslag van een workshop tijdens Inzicht in bestuursrecht 2017.

Op 23 november 2017 vond het jaarlijkse evenement ‘Inzicht in bestuursrecht’ van Pels Rijcken plaats. Floortje de Bruijn en Carola de Rond hebben tijdens dit evenement een workshop gegeven over de actualiteiten die zich het afgelopen jaar op het gebied van toezicht en handhaving hebben voorgedaan. In dit blog worden enkele actualiteiten kort toegelicht.  (meer…)

Strafrecht of bestuursrecht? Beide!

Strafrecht of bestuursrecht? Beide!

Is het maken van een keuze tussen bestuursrechtelijke en strafrechtelijke rechtshandhaving en sanctionering altijd nodig? Of leidt het debat daarover eigenlijk af van de vraag hoe een adequaat stelsel van rechtshavings- en sanctioneringsmogelijkheden kan worden bewerkstelligd?

Het debat over de keuze tussen bestuurlijke en strafrechtelijke rechtshandhaving en sanctionering is met name aangezwengeld door de Afdeling advisering van de Raad van State met haar advies van 13 juli 2015 inzake sanctiestelsels. Sinds een kabinetsnotitie uit 2008 geldt dat de open of besloten context uitgangspunt is voor de keuze tussen bestuurs- of strafrecht. Het strafrecht moet worden ingezet indien sprake is van een open context: algemene rechtsregels die voor iedereen en altijd gelden. De besloten context kenmerkt zich door een met de uitvoering van de wetgeving belast gespecialiseerd bestuursorgaan en een afgebakende doelgroep en leent zich voor afdoening door het bestuursrecht. Door anderen wordt ervoor gepleit dat de ernst van de gedraging bepalend moet zijn voor de keuze tussen bestuursrecht en strafrecht. Maar wat hebben we nu eigenlijk aan dergelijke criteria voor het maken van een keuze tussen bestuursrechtelijke en strafrechtelijke sanctionering?
(meer…)

De transparante toezichthouder

De transparante toezichthouder

Door de financiële crisis heeft het vertrouwen in de financiële sector een flinke deuk opgelopen. Sindsdien is de roep om transparanter toezicht op de financiële sector groot. Met het op 4 september 2017 bij de Tweede Kamer ingediende wetsvoorstel Wet transparant toezicht financiële markten wordt aan deze wens tegemoet gekomen. Met dit wetsvoorstel worden de publicatiebevoegdheden van de financiële toezichthouders AFM en DNB verder verruimd en kunnen de toezichthouders sneller en effectiever informatie over overtreders openbaar maken. Welke nieuwe publicatiebevoegdheden van de AFM en DNB zijn in dit wetsvoorstel opgenomen? En welke bevoegdheid heeft het wetsvoorstel niet gehaald? Op deze vragen zal ik ingaan in deze blog.

(meer…)

Pagina 1 van 212