Toezicht & handhaving


Bijzondere omstandigheden bij invordering van verbeurde dwangsommen en verhaal van kosten voor bestuursdwang

Bijzondere omstandigheden bij invordering van verbeurde dwangsommen en verhaal van kosten voor bestuursdwang

Wanneer moet worden afgezien van invordering van een verbeurde dwangsom of verhaal van de kosten van bestuursdwang? Dat is de vraag die Staatsraad Advocaat-Generaal mr. P.J. Wattel op verzoek van de voorzitter van de Afdeling kort geleden beantwoordde.

Hoewel de conclusie voor de betreffende zaak niet meer van belang is – uit het persbericht van de Afdeling begrijpen we dat appellant zijn beroep inmiddels heeft ingetrokken – biedt Staatsraad Advocaat-Generaal Wattel de rechtspraktijk zonder meer een mooi overzicht én een aantal interessante gedachten bij de omstandigheden die een rol (zouden moeten) spelen bij het invorderen van bestuurlijke geldschulden.

In dit blogbericht licht ik een aantal onderwerpen uit die relevant zijn voor het invorderende of verhalende bestuursorgaan. (meer…)

Tandpasta als geneesmiddel?

Tandpasta als geneesmiddel?

In een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van 3 mei 2017 komt de uitleg van het begrip ‘geneesmiddel’ aan de orde. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) houden toezicht op de vraag welke producten als geneesmiddelen kwalificeren. Producenten komen soms voor de onprettige verrassing te staan dat hun product door de toezichthouder als geneesmiddel wordt gezien. Voor het verhandelen van geneesmiddelen is immers een handelsvergunning noodzakelijk (art. 40 Geneesmiddelenwet). Zonder vergunning mag het product niet op de markt worden gebracht.

Wanneer moeten producenten en toezichthouders er rekening mee houden dat een product een geneesmiddel is? (meer…)

Nieuwe eisen aan een last onder dwangsom bij wilsafhankelijk materiaal

Nieuwe eisen aan een last onder dwangsom bij wilsafhankelijk materiaal

Een ieder is verplicht om mee te werken aan een vordering van een toezichthouder, zo is de kern van artikel 5:20 Awb. Deze verplichting vindt zijn begrenzing in het nemo tenetur-beginsel dat besloten ligt in artikel 6 EVRM, oftewel het beginsel dat niemand zichzelf hoeft te beschuldigen. Op 10 januari 2018 heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven  een principiële en richtinggevende uitspraak gedaan over de vraag hoe de wettelijke plicht tot het verlenen van medewerking zich verhoudt tot het nemo tenetur-beginsel.

In dit blog bespreek ik deze uitspraak. En wat zijn de gevolgen voor toezichthouders? (meer…)

Reisgegevens van studenten: persoonsgegevens, zakelijke gegevens of beide?

Reisgegevens van studenten: persoonsgegevens, zakelijke gegevens of beide?

De Centrale Raad heeft bij uitspraak van 5 februari 2018 bepaald dat toezichthouders van DUO reisgegevens van studenten mogen opvragen bij Trans Link System (het bedrijf dat gegevens van OV-chipkaarthouders beheert) om te controleren of de student terecht een beurs voor uitwonenden ontvangt. Hoewel de reisgegevens persoonsgegevens van studenten bevatten, kwalificeren deze gegevens ook als ‘zakelijke gegevens’. Deze gegevens mogen daarom met toepassing van artikel 5:17 Awb worden opgevraagd. Dit betreft een rechtmatige inbreuk op de privacy van de studenten (artikel 8 EVRM). (meer…)

Een inlichtingenvordering of last onder dwangsom aan een buitenlandse (rechts)persoon opleggen? Dat kan!

Een inlichtingenvordering of last onder dwangsom aan een buitenlandse (rechts)persoon opleggen? Dat kan!

Het staat buiten kijf dat nationale toezichthouders bevoegd zijn om op het Nederlandse grondgebied toezicht te houden op de naleving van de wet- en de regelgeving waarvoor zij zijn aangesteld. Over de vraag of nationale toezichthouders ook (onderzoeks)bevoegdheden kunnen aanwenden ten aanzien van partijen die in het buitenland zijn gevestigd, maar wel op de Nederlandse markten actief zijn, bestaat daarentegen veel discussie. Die discussie lijkt nu, gelet op de uitspraak van het  College van Beroep voor het bedrijfsleven van 10 januari 2018, in ieder geval wat betreft de inlichtingenvordering en last onder dwangsom te zijn beslecht. Uitgangspunt is dat een toezichthouder deze bevoegdheden mag toepassen. Het territorialiteitsbeginsel is daarbij niet aan de orde, aangezien geen sprake is van de inzet van bevoegdheden buiten Nederland. (meer…)